Att göra nyheter och innehåll lättillgängligt stärker demokratin och det fria ordet, menar Mattias Gustin, teamchef och produktägare på Bonnier News.
– Det är superhäftigt att kunna påverka något som så många använder varje dag, säger Mattias.
Bonnier News är Nordens största mediekoncern vars journalistik når miljontals människor – såväl i Sverige som runt om i Europa – varje dag. Att sprida fri och oberoende journalistik är kärnan i koncernens uppdrag och att stärka det fria ordet har varit viktigt för bolagets ägare i över 200 år.
Men för att nå ut med journalistiken krävs det bland annat tekniska lösningar i framkant. Och det lockade Mattias Gustin, teamchef och produktägare, när han för två år sedan började på Bonnier News.
– Att utveckla häftiga produkter och tjänster som många använder dagligen, det är superhäftigt, säger Mattias som i dag har ett stort engagemang för att bidra till att sprida journalistik och stärka demokratin.
– Det är inte bara en produkt utan något mycket mer.
Mattias Gustins team är utspritt över hela landet. Även om de sällan ses fysiskt fungerar samarbetet väldigt bra. Mattias tror att en anledning till det är att de, när de väl ses, verkligen försöker lära känna varandra på riktigt.
– Sedan underhåller vi den vänskapen. Ibland gör vi digitala aktiviteter för att ha det trevligt, som att spela spel eller prata om vardagliga saker.
Behovet av en fast plats på kontoret är inte så stort. Jobbet tillåter hemarbete några dagar i veckan och Mattias menar att han jobbar lika bra hemma som på kontoret.
– Det är jätteroligt att vara på kontoret och träffa folk i verkligheten, men ofta får jag ändå sitta i digitala möten. Och det är fantastiskt, annars skulle vi ha svårt att driva företaget om det inte gick att ha digitala möten.
Mattias berättar Bonnier News ligger i framkant vad gäller cloudtjänster och har väldigt bra meet-möjligheter. Kommunikationen sker främst via Slack och mejlkorgen sväller sällan över.
– Vi sitter inte fast i gamla bråkiga system utan förnyar oss alltid, berättar Mattias.
Något annat som utmärker techarbetet på Bonnier News är tillämpningen av mobbprogrammering, alltså att sitta tillsammans, ofta framför en skärm, för att hitta lösningar på gemensamma problem.
– Då är fler hjärnor bättre än en. Man ser hur de andra tänker och kan direkt lära av varandra, förklarar Mattias.
Mobbprogrammering passar också det flexibla arbetssättet där många sitter hemma och jobbar.
– Vi sitter väldigt mycket remote, och då kopplar vi ofta upp oss och mobbprogrammerar på distans. Det fungerar jättebra. Eftersom vi sitter utspritt är det viktigt att man kan få hjälp och stöd av varandra digitalt.
Techfunktionen har en central roll i Bonnier News verksamhet. Mattias menar att tech ger förutsättningar för redaktionerna att arbeta på ett bra sätt och för läsarna att ta del av nyheterna på det sätt som de vill.
För drygt ett år sedan lanserade Bonnier News +Allt, ett prenumerationspaket som ger prenumeranterna tillgång till innehåll från till exempel Expressen, Dagens Nyheter och alla Bonnier News Locals omkring 50 lokaltidningar med en och samma prenumeration. Mattias och hans team har varit inblandade i att ge prenumeranterna en riktigt bra användarupplevelse. Det är ett arbete som han minns som ett av de roligaste under sin tid på Bonnier News.
– Att få ihop den användarupplevelsen och förståelsen för vilket innehåll man har tillgång till, har varit väldigt roligt. Också att det ska gå snabbt och lätt att byta titel och se vilket innehåll som finns, helt enkelt att känna ett mervärde av +Allt-paketet.
Att göra nyheter lättillgängliga att nå och ta del av, är i mångt och mycket kärnan i Mattias Gustins arbete.
– Så tror jag också att vi stärker det fria ordet, menar han.