Hon började som sportreporter på Expressen men har efter över tio år inom Bonnier News-koncernen gjort en stor personlig utvecklingsresa. I dag arbetar hon som Kommersiell chef tech & domänledare Nya kunder. Möt Sophie Gill.
– Jag är 38 år och bor på Telefonplan med min familj vilket är passande eftersom jag gillar att klättra på fritiden och det finns ett klättercenter där. Spenderar annars gärna ledigheter på Gotland eller på mina barns fotbollsmatcher.
– I över tio år.
– Från första början - sportbevakningen på Expressen. Jag kom till Expressen för första gången 2008 som sportjournalist. Efter några år på andra redaktioner som TT, Svenska Dagbladet och Radiosporten, kom jag tillbaka till Expressen 2011. I några år jobbade jag på sport- och nyhetsredaktionen samt var utvecklingsredaktör på Expressen. 2018 klev jag över till tech-avdelningen och var först produktägare för redaktionella verktyg och sedan för Dagens industris sajt. Sedan januari 2022 är jag domänledare tillsammans med Josefina Rickardt i Nya kunder, som är en domän i Läsaraffären och Commercial. Efter ett decennium på Bonnier News måste jag säga att det roligaste är att jag ständigt får utvecklas och prova på så många olika roller och ämnen.
– Mina kollegor och att jag kontinuerligt får lära mig nya saker. Och att vara en del av våra stora och viktiga tekniska förflyttningar som möjliggör en stark affär, och som i sin tur möjliggör vår viktiga journalistik.
– Börjar ofta med morgonmöte med några av mina kollegor på Tech. Sedan handlar det mycket om att skapa förutsättningar för förflyttningar och initiativ vi genomför och vill genomföra, både inom vår domän, Läsaraffären och Bonnier News.
– Varje morgon läser jag DN i appen och Di på sajten (speciellt Di Digital) samt Di Weekend (papperstidningen) på helgen (svårslagen helgkänsla). Vill jag läsa sport är det Expressen som gäller och två av de bästa dagarna på året är när jag får hem Styleby i brevlådan.