Bonnier News skapar produktledning med fokus på AI

Bonnier News inrättar en ny produktledning under ledning av CPO Jan Helin, med tydligare fokus på produktutveckling med AI-fokus. Martin Jönsson, i dag redaktionell utvecklingschef, får en ny roll som Business Intelligence & AI Director.

Bonnier News skapar produktledning med fokus på AI
Bonnier News nya produktledning, överst från vänster: Frida Nyvinger, Linda Häggström, Martin Jönsson, Dilem Güler, Joakim Holfve, Jakob Wagner. Nederst från vänster: Johanna Lundén, Lina Hallmer, Jan Helin, Daniel Persson (tf), Sophie Gill. Saknas på bild gör Simon Hjälmefjord, Cecilia Schramm och Elisabeth Halmø. Foto: Nicklas Thegerström.

Under de senaste två åren har Bonnier News utvecklat en rad förmågor för att tillämpa generativ AI i verksamheten. Bland annat har flera botar utvecklats för användning både internt, bland annat som redaktionella assistenter, och externt i till exempel kundservice.

Sedan en gemensam produktorganisation inrättades under 2024 har grunden lagts för att i ännu högre grad göra AI till en integrerad del av Bonnier News produktutveckling.

– AI kan rätt använt förstärka journalistiken och dess processer, men aldrig ersätta den. Våra team har under fjolåret gjort ett imponerande grundarbete med AI-utvecklingen, framåt behöver vi nu fokusera mer på hur AI kan förstärka värdet av våra produkter för våra användare, säger Jan Helin, CPO (Chief Product Officer).

I den nya produktledningen, som träder i kraft under januari, ingår Martin Jönsson, Lina Hallmer, CTO (Chief Technology Officer) och Dilem Güler, ansvarig för strategisk support samt operativt ansvariga domänledare från samtliga delar av koncernens utvecklingsverksamhet: Sophie Gill, apputveckling, Joakim Holfve, siteutveckling, Johanna Lundén, core, Simon Hjälmefjord, innehåll och Frida Nyvinger, UX/CX. 

Bonnier News affärsområden rapporterar också till den nya produktledningen genom varumärkesansvariga: Anna Kallenberg, Dagens Nyheter, Jakob Wagner, Expressen, Cecilia Schramm, Bonnier News Business Sverige, Linda Häggström, Bonnier News Local och Elisabeth Halmø, Bonnier Publications.

– Det är ett gäng rutinerade ledare som nu ska spela tillsammans med mig och teamen för att förverkliga vår produktstrategi och lyfta Bonnier News gemensamma produktutveckling till en ny nivå, säger Jan Helin.

Martin Jönsson kommer i sin nya roll som övergripande ansvarig för omvärldsbevakning och AI bland annat att leda Bonnier News AI-forum, som ansvarar för koncernens strategi och riktlinjer för AI, samt koordinering av de gemensamma utvecklingsprojekten.

– Martin är den bästa analytikern av nyhetsbranschen som jag haft nöjet att jobba med. När AI nu lämnar hypen och går in i den verkliga förändringsfasen är det helt centralt att förstå utvecklingen. Martins upparbetade kunnande och breda kontaktnät internationellt är ovärderligt för mig och teamen, säger Jan Helin.

Martin Jönsson, som har arbetat på Dagens Nyheter/Bonnier News som redaktionell utvecklingschef sedan 2016, ser fram emot det nya uppdraget.

– Jag har arbetat med omvärldsbevakning och utvecklingen på mediemarknaden i 25 år och följt AI-utvecklingen nära under många år och även varit delaktig i flera av våra AI-projekt. Så det känns naturligt, och också väldigt positivt att kunna arbeta mer renodlat med just de här frågorna.

Vid frågor vänligen kontakta:

Jan Helin, CPO, Bonnier News, jan.helin@bonniernews.se, 070-214 74 74

Martin Jönsson, Business Intelligence & AI Director, martin.jonsson@bonniernews.se, 070-634 60 72