2022-10-17
Bonnier News Logistics & ProductionSveriges största mediehus meddelar nu sin ambition att skapa ett gemensamt bolag för distributionslösningar inom e-handel genom att slå ihop Early Bird och Dooris. MBL- förhandlingar med respektive fackliga organisationer har därför idag inletts. Den unika möjligheten att leverera och hämta paket på morgonen i samband med tidningsutdelningen är kärnan för båda bolagen. Tillsammans ser man möjligheten att ta en ännu starkare position och fortsätta utveckla fler spännande tjänster som kunderna vill ha.
Early Bird och Dooris använder idag nätet för tidningsdistribution från Sveriges medieföretag för att leverera och hämta paket. Nu har alla parter för avsikt att slå ihop de båda verksamheterna under det gemensamma varumärket Early Bird och man har därför idag inlett fackliga förhandlingar. Early Birds nuvarande vd Pelle Lönn föreslås fortsätta som vd i det sammanslagna bolaget.
– Både Early Bird och Dooris ökar i volym, trots att den svenska e-handelsmarknaden bromsat in under 2022. Ambitionen med ett samgående är att vi ska kunna nyttja den bästa tekniken och kompetensen från båda bolagen. Detta för att skapa en ännu bättre tjänst med snabba och smidiga leveranser för slutkund och fortsätta öka våra marknadsandelar, säger Gustaf Öhrn, styrelseordförande Early Bird.
Early Bird och Dooris erbjuder idag både effektiva och hållbara lösningar för hemleveranser. Genom ett samgående kommer det finnas ytterligare möjlighet att minska klimatpåverkan då flöden kan konsolideras.
– Ingående parter har en gemensam syn på paketmarknaden och vad som krävs framåt när det kommer till att arbeta smart och hållbart. Marknaden är under konsolidering och genom ett samgående kommer vi kunna bygga en ännu bättre och starkare position – tillsammans och under ett gemensamt varumärke, säger Anders Eriksson, vd Bonnier News.
– Med paketleverans i hela landet före frukost har Early Bird, Dooris och alla vi delägare ambitionen att ta en stark position i Sverige. Helt i linje med Helthjem i Norge, som vi på några år utvecklat till en värdefull e-handelspartner med närmare 20 procents marknadsandel. Vår avsikt är nu att ta med oss dessa erfarenheter för att tillsammans bygga ett gemensamt bolag, säger Cathrine Laksfoss, vd Schibsted Ecommerce & Distribution.
Idag har både Early Bird och Dooris väl utvecklade pakettjänster, exempelvis hem-till-hem- lösning för konsumenter i den växande återbruksmarknaden. Undersökningar visar också att e-handelskonsumenter i allt högre grad vill ha sina paket hem till dörren istället för att köa hos ett ombud.
– Early Bird och Dooris har idag liknande tjänsteportfölj och det känns naturligt med ett samgående, där alla fantastiskt duktiga medarbetare från båda bolagen kan fortsätta utveckla ännu vassare tjänster tillsammans. Allt för att göra näthandlande kunders upplevelse så bra och smidig som möjligt, säger Pelle Lönn, nuvarande vd Early Bird.
Early Bird AB ägs av Sveriges största mediehus, Bonnier News, Schibsted, NTM, Stampen Media, Gota Media, NWT Media och VK Media. Våra smidiga och hållbara leveranser har sin grund i befintlig tidningsutdelning och vårt distributionsnät når idag 100 procent av Sveriges hushåll. Vi levererar och hämtar hemma hos dig.
Dooris ägs till lika delar av Bonnier News och Schibsted. Med hjälp av morgontidningarnas distributionsnät levererar vi ditt paket hem till din dörr under natten utan kvittens. På så sätt kan du hämta in ditt paket när du vaknar, eller när det passar. Allt för att din kundresa ska bli så hållbar, snabb och smidig som möjligt.
Gustaf Öhrn, styrelseordförande Early Bird
0704-20 44 36, gustaf.ohrn@verb.se
Anders Eriksson, vd Bonnier News
08-738 19 21, anders.eriksson@bonniernews.se
Cathrine Laksfoss, vd Schibsted Ecommerce & Distribution
cathrine.laksfoss@schibsted.com
Pelle Lönn, vd Early Bird
0708-81 45 19, pelle.lonn@earlybird.se