Efter lyckat test - Di gasar och öppnar för noterade bolag att enkelt prata med marknaden.

Efter ett mycket lyckat test under hösten trycker Dagens industri och Bonnier News Brand Studio nu gasen i botten för den nya satsningen Investor Relations. Intresset från Sveriges noterade bolag är stort, och många företag står redo att kommunicera med marknaden genom Dagens industri.

 Efter lyckat test - Di gasar och öppnar för noterade bolag att enkelt prata med marknaden.
Angelica Israelsson, programledare och Roland Kasper, vd Systemair, ett av bolagen som hoppat på IR-satsningen.

I Sverige finns över 1 000 bolag noterade på börser och handelsplatser. Majoriteten av dem har svårt att nå ut i mediebruset och kommunicera med aktieägare, kunder och medarbetare. Nu finns ett enklare sätt för dem att nå ut via Nordens största affärstidning, Dagens industri.

Under hösten drog Di och Bonnier News Brand Studio igång ett pilotprojekt, Di Investor Relations, där noterade bolag har möjlighet att i ett annonsformat kommunicera direkt med marknaden. Med hjälp av tv-inslag och skrivna artiklar kan företagen på ett personligt men professionellt sätt berätta om aktuella satsningar och direkt nå rätt målgrupp.

– De flesta företag har inga som helst problem att hitta saker att berätta om. Svårigheten är snarare att nå ut i bruset. Vi känner ett stort intresse från företag att kommunicera med marknad och aktieägare via Dagens industri, men allt kan inte sägas på nyhetsplats. Med den här tjänsten möter vi den efterfrågan och ger företagen en ny kanal genom vilken de kan nå ut till sina intressenter, säger Peter Fellman, chefredaktör på Dagens industri och affärsområdeschef för Bonnier News Business.

Intresset – både från annonsörer och läsare – har varit stort, och beslut har nu tagits att satsa vidare.

– Den höga relevansen i vårt Investor Relations-koncept, i kombination med Di-publikens starka intresse för aktier och börs, gör att det kommersiella innehållet blir ett värdefullt komplement till det redaktionella innehållet. Vi har ett 30-tal olika företag som redan testat eller som står i startgroparna, och de märker effekt direkt. De når rätt målgrupp i en väldigt trovärdig kontext, säger Sölvi Torvik, projektledare för Dagens industris IR-satsning.

– För Di:s läsare ger det här också en möjlighet att lära sig mer om företag som vanligtvis inte syns i media. Men de har en massa intressanta saker att berätta, som också intresserar våra läsare, säger Peter Fellman.

Vid frågor, vänligen kontakta:

Sölvi Torvik, projektledare Investor Relations Dagens industri

076-940 30 11, solvi.torvik@bonniernews.se