2023-12-21
ExpressenExpressen storsatsar på nya kanaler och startar nu ett samarbete med Sporttouchen, som driver ett av Sveriges största sportkonton på Tiktok. – Vi vill nå ut så brett som möjligt med vår journalistik, och det här känns som ett väldigt spännande steg mot att lyckas med det, säger Pontus Weinemo, strategisk sportchef på Expressen.
Med sin sociala medier-redaktion samt profiler som Lisah Silfwer i spetsen har Expressen rönt stora framgångar med att nå ut med sin journalistik på sociala medier-plattformen Tiktok under 2023. Under hösten har nyhetskontot passerat 300 000 följare på plattformen, samtidigt har sportkontot ökat sin följarskara med nästan 200 procent under året.
Inför 2024 fortsätter satsningen på de nya kanalerna. En del i detta är ett nytt samarbete mellan Expressen och Sporttouchen, en nyhetskanal som riktar sig mot en yngre målgrupp och som bland annat har över 200 000 följare på Tiktok.
– Vi har länge följt Tim (Rangström, som driver kontot Sporttouchen, reds. anm) och vad han gör i sina kanaler. Drivet och tilltalet är unikt i Sverige. Därför är det väldigt roligt att han ska börja göra innehåll även för oss, säger Expressens strategiska sportchef Pontus Weinemo.
Samarbetet innebär att Sporttouchen under inledningen av 2024 kommer att göra unikt innehåll baserat på Expressens journalistik, både i sina egna kanaler och i Expressens. Primärt handlar det om fotbollsnyheter, där Expressen under vintern varit nyhetsledande i bevakningen av Sveriges nya förbundskapten och kunnat avslöja att Olof Mellberg är huvudkandidat till att ta över som ny förbundskapten efter Janne Andersson.
– Sporttouchen startades för 15 månader sedan och har haft en fantastisk resa. Att nu få möjlighet att samarbeta med Expressen, ett av landets ledande mediehus, känns såklart väldigt ärofyllt och spännande. Det är samtidigt ett kvitto på att vi gör bra saker, vilket är häftigt, säger Tim Rangström, som driver Sporttouchen.
Pontus Weinemo, strategisk sportchef, Expressen
pontus.weinemo@expressen.se