Fortsatt digital tillväxt för Bonnier Publications

Bonnier Publications gör en vinst på 38 miljoner kronor (SEK) 2023 och närmar sig 100 000 digitala prenumeranter. Årets resultat är påverkat av den pågående digitala omställningen, den underliggande nedgången i efterfrågan på tryckta tidningar och konsekvenserna av instabila förhållanden i omvärlden.

Fortsatt digital tillväxt för Bonnier Publications
Jesper Buchvald, vd Bonnier Publications

Bonnier Publications, som är en internationell utgivare av intressemedia, redovisar avseende 2023 en omsättning på 855 miljoner kronor 2023 och en vinst (EBITA) på 38 miljoner kronor. Jämfört med 2022 motsvarar det en minskning med 80 respektive 28 miljoner kronor.  

Årets resultat präglas av främst av makroekonomiska utmaningar samt minskande efterfrågan på tryckta tidningar.

– Vi har sett att omvärldens utmaningar har haft en negativ effekt på annonsmarknaden, framför allt under andra halvåret och speciellt på print. Vi har behållit våra marknadsandelar, men ser en nedgång i printintäkter till följd av lägre efterfrågan på alla marknader, säger Jesper Buchvald, vd Bonnier Publications.

Valutakursutvecklingen har haft en betydande negativ inverkan på både intäkter och resultat. Bonnier Publications har en väsentlig andel av intäkterna i Sverige och Norge och de försämrade valutakurserna har resulterat i ett lägre värde omräknat till danska kronor vilket förstärks av att merparten av kostnaderna realiseras i dansk valuta eller euro. Valutaeffekterna har totalt påverkat årets resultat negativt med 18 miljoner kronor och vid oförändrade valutakurser skulle årets vinst motsvarat 56 miljoner kronor.

Solid digital tillväxt

Utvecklingen av digitala prenumerationslösningar är ett viktigt strategiskt fokusområde för Bonnier Publications, som har digitala prenumerationer på de fyra största medierna: Illustrerad Vetenskap, Historia, I Form och Gör det själv förutom tidskriftsappen Wype.

– Vi har mycket bra fart i den digitala övergången, med nära 100 000 digitala fristående abonnenter. För tredje året i rad har vi en tillväxt på över 25 procent. Digitala intäkter utgör nu en betydande del av vår ekonomi och förväntas bli ännu mer betydande i framtiden, säger Jesper Buchvald.

– På en utmanande marknad har vi lyckats utveckla våra digitala medier, utöka vår digitala kundbas och öka vår trafik.

2024 har startat med den digitala lanseringen av ett nytt kvinnouniversum och det arbetas med ytterligare expansion av befintliga varumärken på flera marknader.

Bonnier Publications har sitt huvudkontor i Köpenhamn och ingår i svenska Bonnier News. Bonnier Publications har verksamhet i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Nederländerna och Belgien och står bakom välkända titlar som till exempel Illustrerad vetenskap, BO BEDRE, Historia, Gör det själv, I Form, Bilmagasinet och PC Tidningen.

Vid frågor, vänligen kontakta:

Jesper Buchvald, vd Bonnier Publications
jesper.buchvald@bonnier.dk, + 45 24 69 82 20