.jpg)
2025-02-18
Bonnier News BusinessBonnier News Business, som samlar Bonnier News svenska och utländska affärsmedier, rapporterar ett förbättrat resultat för 2024 trots ett utmanande konjunkturläge. Områdets sammantagna vinst summerar till 395 miljoner kronor för 2024 (381 miljoner kronor 2023).
Området Bonnier News Business omfattar affärstidningen Dagens industri (Di), svenska branschmedier såsom Dagens Samhälle, Aktuell Hållbarhet och Fastighetsnytt, samt utländska affärstidningar och infotjänster på 13 europeiska marknader. Under 2024 steg de samlade intäkterna till 2,9 miljarder kronor och resultatet till 395 miljoner kronor (381 miljoner kronor 2023), huvudsakligen drivet av en växande digital läsaraffär.
– Vi gör ett väldigt starkt resultat, det näst bästa hittills för Bonnier News Business, och ser med tillförsikt på framtiden. De länder där vi verkar är bland de mest progressiva och digitaliserade i Europa, säger Peter Fellman, affärsområdeschef Bonnier News Business och chefredaktör för Dagens industri.
Störst bidrag till resultatet, 212 miljoner kronor, kommer från Dagens industri och de svenska branschmedierna och i en tid av ekonomisk osäkerhet väljer fler än någonsin att ta del av tidningens nyheter digitalt. Di:s digitala prenumerationsbas fortsätter växa och ligger nu strax under 100 000 prenumeranter.
– Det är en milstolpe vi planerar att passera under det här året. Samtidigt har vi återigen satt ett nytt rekord i prenumerationsintäkter. Det understryker den viktiga roll Di spelar som nyhetskälla och analytisk kraft inom finans, aktiemarknaden och det bredare samhället, säger Peter Fellman.
Under året slogs Di och branschmedierna samman till en gemensam redaktionell organisation, vilket har stärkt innehållsleveransen och ökat effektiviteten. Dessutom gjordes en stor satsning på ljud, med tre nya podcastformat som ledde till en fördubbling av antalet poddlyssnare.
Även de internationella verksamheterna rapporterar stark digital tillväxt. Den danska tidningen Børsen visar en vinst på 80 miljoner kronor, medan verksamheterna i Litauen, Estland, Polen och Slovenien tillsammans når ett rekordresultat på 91 miljoner kronor.
Även om annonsmarknaden fortsatt är utmanande ser Peter Fellman ljust på framtiden.
– Inför 2025 ser vi positiva signaler om en begynnande ekonomisk uppgång. Trots den osäkerhet som råder, både globalt och kring AI-transformationen i vår bransch, är vi optimistiska. Våra verksamheter är fast beslutna att fortsätta leverera den bästa möjliga upplevelsen till våra prenumeranter, användare och deltagare, säger han.
Peter Fellman, Affärsområdeschef, Bonnier News Business
peter.fellman@di.se, +46 70 209 02 26