.jpg)
2025-02-04
ExpressenNu går det att lyssna på Expressens nyhetsartiklar. Bakom den högkvalitativa AI-rösten står Expressens konsumentchef Linnea Sjölund. – Det är ett väldigt smidigt sätt att ta del av vår journalistik, säger Linnea Sjölund.
Möjligheten att lyssna på artiklarna på Expressens sajt har nyss lanserats och blir närmaste tiden tillgänglig för allt fler besökare. När läsaren trycker på ”Lyssna på artikel”-knappen blir artikeln uppläst med hjälp av en högkvalitativ AI-röst.
– Många uppskattar att kunna lyssna på vår journalistik när det inte passar att läsa. Det är också ett sätt att tillgängliggöra våra artiklar för fler, säger Jakob Wagner, digital chef på Expressen.
I en intern process att hitta en röst som ”låter Expressen” föll valet på konsumentchefen Linnea Sjölund.
– Det känns väldigt roligt och ärofyllt att vara Expressens röst utåt. Jag är imponerad över hur bra AI:n tolkar min röst, säger hon.
Linnea Sjölund stod efter gymnasiet i valet och kvalet mellan att söka till operahögskola eller journalisthögskola. Hon är en så kallad hög sopran som sångerska.
– Det här var något helt annat än att sjunga opera, men visst har jag haft nytta av röstträningen från förr.
Jakob Wagner, digital chef Expressen
jakob.wagner@expressen.se
Linnea Sjölund, konsumentchef Expressen
linnea.sjolund@expressen.se