NWT Media och Bonnier News Local i nytt partnerskap för att accelerera digital transformation

NWT Media och Bonnier News Local har ingått en avsiktsförklaring om partnerskap och korsvist ägande. Syftet är att skapa synergier när det gäller teknik och digitala plattformar och skapa samarbeten på läsar- och annonsmarknaden för att möjliggöra en fortsatt satsning på lokal journalistik med bevarad självständighet.

NWT Media och Bonnier News Local i nytt partnerskap för att accelerera digital transformation

– Genom ett partnerskap kan vi framtidssäkra vår verksamhet och fortsätta att utveckla den lokala journalistiken i Värmland, Dalsland och Skaraborg. Vi kan dra nytta av tekniska skalfördelar samtidigt som vi säkerställer ett lokalt beslutsfattande, säger Sture Bergman, vd för NWT Gruppen.  

NWT Media AB är i dag ett helägt dotterbolag till NWT Gruppen AB och ger ut 15 lokala tidningar med Nya Wermlands-Tidningen i Karlstad som största titel. Bonnier News är Sveriges största mediebolag och ger genom Bonnier News Local, som samägs med norska Amedia och Gota Media, ut ett 50-tal lokaltidningar runt om i Sverige.  

Bolagen har nu för avsikt att ingå ett strategiskt partnerskap med ett korsvist ägande. NWT Media föreslås genom detta bli 15 procentiga ägare i Bonnier News Local mot att Bonnier News Local erhåller 30 procent i NWT Media och NWT Distribution.  

– Det här är ett viktigt samarbete för Bonnier News Local och ytterligare ett kvitto på att vår strategi fungerar, säger Anders Eriksson, vd för Bonnier News.  

– Vi har under hösten tagit stora steg organisatoriskt för att ytterligare kunna fokusera på gemensam utveckling, teknologi och försäljning för våra varumärken och därmed skapa de bästa förutsättningarna för kvalitativ journalistik. Vi ser fram mot att få bidra till den fortsatta transformationen av NWT Medias starka lokaltidningstitlar, fortsätter Anders Eriksson.   

Ambitionen med partnerskapet är att långsiktigt trygga den lokala journalistiken i de båda koncernernas utgivningsområden. Samarbetet möjliggör kostnadssynergier inom IT, teknik och plattformar och öppnar upp för samarbeten på annonsmarknaden och inom prenumerationsaffären. Det skapar i sin tur förutsättningar för att fortsätta utveckla den lokala journalistiken och upprätthålla den viktiga roll som tidningarna spelar för våra samhällen och för den lokala demokratin.   

– Korsägandet mellan våra bolag bekräftar det långsiktiga partnerskapet som vi kommer att ingå. Det finns också ett särskilt värde i att det nu är två familjeföretag som länkas samman. Både vi och familjen Bonnier har en långsiktighet som sträcker sig över flera generationer, säger Victoria Svanberg, delägare i NWT Gruppen och ordförande för NWT Media.   

Slutligt avtal avseende partnerskapet kommer att villkoras erforderliga myndighetsgodkännanden. 

För ytterligare information kontakta:  

Sture Bergman, vd NWT Gruppen, 070-374 03 70  

Anders Eriksson, vd Bonnier News, 08-738 19 21  

Victoria Svanberg, ordförande NWT Media, vice ordförande NWT Gruppen, 054-19 98 76  

Pia Rehnquist, affärsområdeschef Bonnier News Local, 070-378 10 42

Fakta om bolagen  

NWT Gruppen är moderbolaget i koncernen som bedriver verksamhet inom media, distribution, fastigheter och investerings- och finansverksamhet. Koncernen är organiserad i separata dotterbolag för varje verksamhetsområde.    

NWT Media AB består av 15 lokala mediehus i Värmland, Skaraborg och Dalsland. NWT Media levererar lokal journalistik via sajter, appar, poddar och printprodukter. Här ingår Nya Wermlands-Tidningen, Nya Kristinehamns-Posten, Karlskoga Tidning/Kuriren, Filipstads-Tidning, Värmlands Folkblad, Arvika Nyheter, Fryksdalsbygden, Provinstidningen Dalsland, Dalslänningen, Säffle-Tidningen, Skaraborgs Allehanda, Nya Lidköpings-Tidningen, Mariestads-Tidningen, Skaraborgsbygden och Götene Tidning.  

NWT Distribution AB bedriver distributionsverksamhet i området och delar bland annat ut dagstidningar, paket, samhällsinformation och reklam.    

Bonnier News, Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern, ägs av Bonnier Group AB, i sin tur ägt av familjen Bonnier med en publicistisk tradition sedan år 1804. Bland koncernens över 200 varumärken finns några av Sveriges största och mest välkända tidningar såsom Dagens Nyheter, Expressen och Dagens industri liksom verksamheter utanför Sverige så som Hufvudstadsbladet och HSS Media i Finland, Bonnier Publications i Danmark samt affärstidningar på över 10 marknader runtom i Europa. Affärsområdet Bonnier News Local, delägt av Bonnier News, Amedia och Gota Media, har tillkommit genom förvärv av MittMedia och Hall Media samt strategiskt partnerskap och korsägande med Gota Media och ger sammantaget ut ett 60-tal lokaltidningstitlar runtom i Sverige.