2024-12-17
Koncernnyheter Bonnier NewsMediekoncernerna Bonnier News, Schibsted och Stampen har tillsammans med säljbolaget Mediekompaniet investerat i ett nytt self-serviceverktyg, Rialto, som möjliggör för mediebyråer att enkelt boka printannonser och få tillgång till produkter från Sveriges största mediehus i en och samma plattform. Utvecklare av systemet är Atex.
Att boka printannonser har länge varit en komplicerad process med många olika steg. Med hjälp av Rialto hoppas Bonnier News, Schibsted, Stampen och Mediekompaniet att processen ska effektiviseras. Syftet är att samla flera av Sveriges publicister i en gemensam plattform för att förenkla köpprocessen för landets mediebyråer.
– Det känns kul att vi gemensamt med övriga publicister nu kan ta ett stort steg i förenkling för att möta våra kunders behov när det kommer till att boka och köpa print och skapa starka kampanjeffekter, säger Alexander Lydecker, COO på Bonnier News och en drivande part i samarbetet.
– Mediekompaniet strävar efter att göra bokningsprocessen enklare och mer tillgänglig. Vi effektiviserar och moderniserar våra tjänster så att det som tidigare möjligtvis har upplevts som komplicerat nu bara är ett knapptryck bort, säger Björn Aronsson, CEO på Mediekompaniet.
Även om den digitala transformationen kommit långt och mediehusen hela tiden får fler och fler digitala kunder, är print fortfarande en viktig produkt som ger bevisad effekt när det kommer till marknadsföring. Inom mediehusen tas flera olika initiativ till att optimera printprodukterna för att säkerställa en hållbar printutgivning över tid. Lanseringen av Rialto är ytterligare ett sådant.
Schibsted menar att plattformen förenklar köp av print.
– Vi har lyckats få till ett samarbete om en gemensam plattform till fördel för marknaden, för kunderna, medan vi, var och en, fortfarande kommer att konkurrera om värdet av målgrupp, kvalitet och pris, säger Joakim Flodin, CEO Schibsted Marketing Services.
Flera mediebyråer, inklusive Dentsu, har redan börjat använda systemet och förhoppningen är att ännu fler ska ansluta sig. Likaså att fler publicister ska se fördelarna med ett gemensamt self-serviceverktyg.
– Genom att förenkla och effektivisera bokningsprocessen för printannonser, skapar vi inte bara en smidigare arbetsdag för våra medarbetare, utan även möjligheten att lägga tid på att utveckla marknaden och vårt printerbjudande till våra kunder, säger Marie Strand, PMO Dentsu.
– Det är så viktigt att vi som bransch hela tiden optimerar våra flöden, processer och tillgängliggör våra produkter och tjänster på ett sätt som gör det enkelt att köpa och använda dem. Här har vi nu tagit ett stort steg tillsammans med våra partners vilket är väldigt kul, säger Anna Bengtsson, försäljningsdirektör, Stampen.
Alexander Lydecker, COO Bonnier News
073-518 60 92 alexander.lydecker@bonniernews.se
Joakim Flodin, CEO Schibsted Marketing Services
joakim.flodin@schibsted.com
Björn Aronsson, CEO Mediekompaniet
070-186 50 51 bjorn.aronsson@mediekompaniet.se,
Marie Strand, PMO Dentsu
Marie.Strand@dentsu.com
Anna Bengtsson, försäljningsdirektör Stampen
031-80 94 90, anna.bengtsson@stampen.com