2024-12-11
Koncernnyheter Bonnier NewsMediehusens fokus på video och ljudformat växer i takt med förändrade konsumtionsmönster och tekniska framsteg. Alexander Lydecker, COO på Bonnier News, förutspår en fortsatt acceleration av denna utveckling, där personaliserat och interaktivt innehåll blir centralt för att möta användarnas behov och stärka engagemanget.
De senaste åren har innehållsformat som video och ljud blivit allt viktigare för mediehusen. Alexander Lydecker tror att det är en utveckling som kommer att accelerera ytterligare nästa år.
– Förändrade konsumtionsmönster och tekniska framsteg sker snabbt. Video fortsätter att dominera som ett format för både nyhetsrapportering och engagerande storytelling, medan ljudformat – som poddar och ljudböcker – blir allt viktigare i vår strävan att nå användare på språng, säger han.
Alexander Lydecker ser också interaktivt innehåll som en spännande möjlighet att skapa tvåvägskommunikation med läsarna.
– Det bidrar både till att fördjupa engagemanget och samla in värdefulla insikter om vad vår publik vill ha. För oss handlar det om att hitta en balans mellan att utveckla nya format och att optimera dem utifrån användarbeteenden och våra övergripande affärsmål.
Med hjälp av AI och data kan Bonnier News anpassa innehåll i realtid utifrån användarnas behov och kontext. Alexander Lydecker tror att den typen av personaliserat innehåll kommer att bli allt mer centralt framöver.
– Det handlar inte bara om att rekommendera rätt innehåll, utan också om att förstå när och hur det ska levereras, exempelvis via rätt format som text, video eller ljud. Samtidigt ökar medvetenheten kring integritet, där transparens och valmöjligheter för användarna blir avgörande för att skapa förtroende och bygga långsiktig lojalitet.
Han menar att det kommer att bli allt viktigare för traditionella medier att möta förändrade konsumtionsvanor och konkurrera med globala digitala aktörer som håller ett högt tempo. Det finns också stora möjligheter i den allt mer digitala värld vi lever i.
– Möjligheterna ligger i att kombinera trovärdigt innehåll med digital innovation för att skapa engagemang, nå nya målgrupper och utveckla hållbara affärsmodeller.