Skansen och Garbergs vinner DN Reklamcupen 2024 med varumärkesstärkande kampanj

2024-08-19

Dagens Nyheter

Skansen och Garbergs har utsetts till vinnare av DN Reklamcupen 2024. Kampanjen hyllas för sin förmåga att stärka Skansens varumärke genom att inkludera flera viktiga aspekter som familjevänlighet och biologisk mångfald.

Skansen och Garbergs vinner DN Reklamcupen 2024 med varumärkesstärkande kampanj

DN Reklamcupen har under sommaren genomförts för 21: året i rad med totalt 32 deltagande bidrag. I finalen möttes Skansen tillsammans med Garbergs och och ST1 tillsammans med Garbergs. En enig jury utsåg Skansen tillsammans med Garbergs till vinnare.

–  Idéen löser en ”riktig kundbrief” som är större än bara ett enskilt tävlingsbidrag. Det är en stor idé i ett kondenserat format som bygger varumärket Skansen på ett eminent sätt genom att lyckas få in flera olika parametrar. Bland dem att de finns till för familjer, att man kan gå dit tillsammans och att Skansen bland annat bidrar till överlevnaden av den biologiska mångfalden, säger Jenny Kaiser, juryordförande och vd på Åkestam Holst NoA.

Hon menar att Skansen och Garbergs tagit fram en kampanjidé som är väldigt starkt visuellt utformad och med hög hantverkshöjd. Det är något som dock många andra bidrag i årets tävling också hade.

– Efter att grundomgången var genomförd kunde vi alla i juryn konstatera att årets tävlingsbidrag genomgående har varit mer visuellt drivna, till skillnad från de senaste årens mer copy-drivna bidrag. Det tycker vi är extra kul.

Bidragen i årets DN Reklamcupen har alla hållit en väldigt hög nivå, menar Paul Brandenfeldt, försäljningsdirektör på Bonnier News.

– Den kreativa kraften i reklambranschen lever i allra högsta grad och det finns många kunder där ute som vågar köpa kreativa idéer med högt underhållningsvärde och som är emotionellt drivande. Det bådar gott för reklambranschens fortsatta utveckling. Likaså är det glädjande att så många fortsätter att vara kreativa och hittar på nya spännande sätt att uttrycka sig i print.

Juryn i DN Reklamcupen 2024

Jenny Kaiser, VD Åkestam Holst NoA (ordförande)
Silla Levin, Chief Creative Officer ARC + Kurppa Hosk Communications
Ebba Grenninger, Creative Director och Vice VD Jung Relations
Johanna Hoffman-Bang, Creative Ape Creative Club
Anna Qvennerstedt, Independent Creative
Jenny Hagblom, Independent brand & Marketing Consultant
Mehrnaz Bejne, VD Garbergs
Josephine Wallin Ankarstrand, Creative Director Nord DDB
Filippa Wijkström, Head of Sales Bonnier News

Vid frågor, vänligen kontakta:

Paul Brandenfeldt, försäljningsdirektör Bonnier News
072-588 25 91 paul.brandenfeldt@bonniernews.se

Jenny Kaiser, juryordförande DN Reklamcupen 2024
jenny.kaiser@akestamholst.se