Starka siffror för Bonnier News 2023

Bonnier News noterar ännu ett mycket starkt år, trots osäkra makroförhållanden och utmanande annonskonjunktur. Vinsten (EBITA) summerar till 734 miljoner kronor och under året uppnåddes en viktig milstolpe där över hälften (51 procent) av intäkterna nu kommer från digitala produkter och tillväxtområden som events, utbildningar och paket.

Starka siffror för Bonnier News 2023
Anders Eriksson, vd Bonnier News. Foto: Per Mikaelsson

Omsättningen uppgår till 10,1 miljarder kronor (jfr: 9,7 miljarder kronor 2022), där intäktsökningen främst drivs av förvärv, försvagad krona och tillväxt inom den internationella B2B-affären. Vinsten på EBITA-nivå uppgår till 734 miljoner kronor (jfr: 884 miljoner kronor 2022) där minskningen jämfört med föregående år framför allt beror på tapp på annonsmarknaden, som uppvägs av stark tillväxt i digitala prenumerationsintäkter och kostnadsuttag genom effektiviseringar. EBITDA uppgår till 1 123 miljoner kronor jämfört med 1 190 miljoner kronor 2022.

– 2023 blev ett på många sätt tufft år för mediebranschen och det känns bra att konstatera att vår strategi levererar, att vi har stark framdrift i vår digitala transformation och att vi lyckas väl med att upprätthålla vårt ekonomiska resultat, säger Anders Eriksson, vd Bonnier News.

Den digitala prenumerationsaffären växte under året kraftigt med en total ökning på 18 procent, drivet av tillväxt i både antalet prenumeranter och genomsnittlig intäkt per prenumerant. Det bundlade prenumerationspaketet “+Allt”, som lanserades i februari, har utvecklats snabbt och hade nära 100 000 prenumeranter vid årets slut. 

Annonsverksamheten drabbas under 2023 hårt av vikande konjunktur och utmaningar i flera branscher som tyngs av ökande kostnader och räntor. Det totala annonsintäktstappet blev 12 procent jämfört med i fjol, vilket motsvarar ett tapp på 333 miljoner kronor.

Event-, utbildnings- och nätverksaffärerna stärks under året, och växer med 8 procent. Tillväxten kommer till cirka hälften från den svenska verksamheten och till cirka hälften från den utländska. Paketintäkterna ökar med 13 procent och går mot strömmen på en e-handelsmarknad som annars tappar cirka 5–10 procent i omsättning.  

Integrationsarbetet med Bonnier Publications, Gota Media samt Hufvudstadsbladet, där Bonnier News/Dagens Nyheter blev huvudägare under 2023, framskrider enligt plan liksom arbetet med att skapa stordriftsfördelar i de gemensamma plattformarna och tvärfunktionella teamen. 

För mer information kontakta:

Anders Eriksson, vd Bonnier News
anders.eriksson@bonniernews.se, +46 8 738 19 21