2024-02-15
ExpressenExpressen går mot strömmen. Under det turbulenta året 2023 nådde tidningen stora journalistiska framgångar och ökade den ekonomiska vinsten kraftigt från året innan.
Förra året präglades av en orolig omvärld och ett dystert ekonomiskt klimat. Många branscher och i synnerhet mediebolag hade stora utmaningar. Expressen mötte utvecklingen med effektiviseringar och satsningar på nya områden. Det arbetet syntes både i journalistiken och i ekonomin, där rörelseresultatet ökade till 33 miljoner kronor 2023, från 4 miljoner 2022.
– Vi hade ett fantastiskt nyhetsår, där vår breakingredaktion stod på tå och våra avslöjanden skakade om. Samtidigt har vi också gjort mycket stark berättande journalistik. Att dessutom öka vinsten under de tuffa ekonomiska förutsättningarna är en stor framgång, säger Klas Granström, chefredaktör och affärsområdeschef för Expressen.
I Expressens bevakning under 2023 stod flera stora nyhetshändelser och avslöjanden ut. Bland annat våldsvågen, olyckan på Gröna lund, skandalen i den svenska polisledningen, det misstänkta spionparet samt en rad reportage från krigen i Ukraina och Mellanöstern. De journalistiska framgångarna fick i dagarna rekordmånga nomineringar i Tidningsutgivarnas tävling Årets dagstidning.
Expressen utgörs av nyhetssajten med samma namn, kvällstidningarna Expressen, GT och Kvällsposten samt cirka 30 livsstilsmagasin. Affären bygger på en stor publik, annonser samt tidnings- och prenumerationsförsäljning i print och digitalt.
I december 2023 noterade Expressen den högsta mobila räckvidden på flera år. Under året växte Expressens digitala läsaraffär med över 20 procent.
– Jag känner stor stolthet över Expressens resultatförbättring, inte minst mot bakgrund av att vi blickar tillbaka på ett utmanande år. Årets utfall ser jag som ett resultat av inspirerande journalistik för en stor och engagerad publik, drivet av engagerade medarbetare med gemensamma höga ambitioner, säger Anders Eriksson, vd för Bonnier News, där Expressen ingår.
Expressens omsättning var 2023 1,41 miljarder kronor. Det ska jämföras med 1,57 miljarder 2022. Bakom intäktstappet ligger lägre annonsintäkter samt lösnummerförsäljning i butik.
– Under 2023 förstärkte vi vårt nyhetsuppdrag ut i de viktiga sociala kanalerna. Vi startade flera nya poddar inom nyheter, sport och nöje. Våra magasin gjorde bäst tidningar för sin publik och var ledande inom feature på nätet. Vi påbörjade också ett arbete som ska locka en yngre publik. Och under 2024 kommer ännu fler initiativ med journalistiken i centrum, säger Klas Granström.
Klas Granström, affärsområdeschef och chefredaktör, Expressen
klas.garnstrom@bonniernews.se