2023-12-18
Dagens NyheterKamratposten utvecklar distributionen och introducerar lösnummer. Från och med i dag går den klassiska barn- och ungdomstidningen att köpa direkt i handeln. – Nu ska vi visa att det går att sälja barntidningar utan att locka med billiga leksaker, säger chefredaktör Lukas Björkman.
Kamratposten har varit svenska barns och ungdomars favorittidning i över 130 år och har i dag cirka 125 000 läsare. Tidningen, som kommer ut 20 gånger per år, har fram till nu endast kunnat fås via prenumeration eller som e-tidning via apparna Acry och e-KP. Från och med i dag kommer KP också kunna köpas direkt i drygt 1 000 butiker över hela landet.
– KP som lösnummer är en väldigt unik grej. Det gjordes ett test i mindre skala med en tidning 2011 och innan dess har det nog inte hänt i modern tid. Men nu känner vi att vi är redo att ta steget och nå vår stora målgrupp på ett nytt sätt, säger Lukas Björkman och fortsätter:
– KP är barnens tidning, deras åsikter och frågor formar det vi gör och ger journalistiken riktning. Att KP, drygt 130 år efter det att första numret kom ut, fortfarande är en aktuell, utbildande och rolig tidning för Sveriges barn och ungdomar är tydligt och vi får tusentals mejl från våra läsare varje vecka. Genom att nu också finnas i handeln ger vi fler barn och ungdomar chansen att läsa KP:s unika mix av flams och allvar.
Målsättningen är att etablera KP som en lösnummersprodukt för att på så sätt nå fler läsare. Till en början kommer julnumret och nummer 2/2024 att finnas i handeln, men ambitionen är högre än så.
– Jag tror verkligen på det här och hoppas att KP etablerar sig i tidningsställen under 2024, säger Lukas Björkman.
Kamratposten har i dag 40 000 prenumeranter. Med satsningen på lösnummerförsäljning ökar upplagan med drygt 10 000 exemplar.
Lukas Björkman, chefredaktör Kamratposten
073-150 06 03, lukas.bjorkman@kp.bonnier.se