Digital tillväxt och ökad vinst för Bonnier News Local

Bonnier News Locals resultat ökade kraftigt förra året. Den digitala tillväxten fortsätter vara stark och affärsområdet har nu 60 procent digitala kunder. Resultatet för 2024 är 75,4 miljoner kronor, en ökning med 35,5 MSEK jämfört med föregående år.

Digital tillväxt och ökad vinst för Bonnier News Local
Pia Rehnquist, affärsområdeschef Bonnier News Local. Foto: Bonnier News

Bonnier News Local fortsätter att skörda framgångar. Fjolåret präglades av prisbelönt journalistik, innovativ utveckling av printproduktionen, succé för poddsatsningen Krimstad och utökat samarbete med Gota Media. 

– Det är nästan hisnande så mycket bra och helt unik journalistik som görs inom Local. Varje dag, året runt, i över 100 kommuner, är vi verksamma. Vi lär oss hela tiden vad som fungerar och hur vi behöver tänka nytt för att attrahera våra läsare. Det är otroligt spännande, säger Pia Rehnquist, affärsområdeschef.

Bonnier News Locals resultat 2024 uppgick till 75,4 miljoner kronor, vilket är en kraftig ökning jämfört med året innan (39,9 MSEK). Prenumerationsintäkterna ökade med nästan 20 miljoner kronor, tack vare både digital volymtillväxt (12%) och prisökningar. Det bundlade digitala prenumerationspaketet +Allt bidrog starkt till förbättringen. 

Local hade tillväxt även i den digitala annonsaffären.

– Vi räknar med att den positiva utvecklingen accelererar i år, med ännu bättre fokus på rörligt, ökande digital trafik och särskilda e-tidningsannonser. Jag är tacksam över de duktiga medarbetarna inom Sales som hanterat en tuff printmarknad 2024 på ett imponerande sätt, säger Pia Rehnquist.

Bonnier News skapade hösten 2024 området Consumer, som samlar alla Bonnier News konsumenttitlar (B2c) och deras affärsområden, inklusive Bonnier News Local. 

 – Samarbetet är inte redaktionellt, men på andra områden är vi naturligtvis starkare tillsammans. Det känns lovande framåt, säger Pia Rehnquist.

Minskade kostnader inom tryck och distribution bidrog till det förbättrade resultatet 2024.  

– Vi är på ett bra ställe med affärsområdet nu och många spännande saker kommer att hända med våra produkter och erbjudanden under 2025. Dessutom har vi ju det viktiga partnerskapet med Gota Media ordentligt på plats och förhoppningsvis ett liknande upplägg med NWT på väg. Mycket hårt arbete återstår, men vi har en stabil strategi som levererar och som kommer att ta oss in i framtiden. 

Bonnier News Local 2024 i siffror (föregående år inom parentes)

Omsättning: 2 956 MKR (3 079 MKR)
EBITA: 75,4 MKR (39,9 MKR)
Prenumeranter: 494 244 (498 905)
Digitala prenumeranter: 292 353 (260 791)

Vid frågor, vänligen kontakta:

Pia Rehnquist, affärsområdeschef Bonnier News Local
070-378 10 42, pia.rehnquist@bonniernews.se